PRO
Ustawa AML dla Biur Rachunkowych
Czy wiesz, że specjaliści ds. przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (AML) należą dziś do najbardziej poszukiwanych ekspertów na rynku? Dynamiczne zmiany regulacji oraz rosnące wymagania w zakresie bezpieczeństwa finansowego sprawiają, że umiejętność efektywnego szkolenia i doradzania w temacie AML jest nieoceniona. Ucz pracowników profesjonalnie.
Zapraszam Cię na unikalne szkolenie Profesjonalny Trener AML, które pomoże Ci:
- Opanować aktualne przepisy oraz najnowsze wytyczne krajowe i unijne dotyczące AML,
- Zdobyć praktyczne umiejętności trenerskie, dzięki którym profesjonalnie poprowadzisz zajęcia, warsztaty czy szkolenia wewnętrzne,
- Zwiększyć swoją wartość na rynku pracy, stając się liderem i ekspertem w dziedzinie przeciwdziałania praniu pieniędzy,
- Zyskać pewność siebie w zakresie wykrywania i raportowania transakcji podejrzanych, dzięki licznym ćwiczeniom i studiom przypadku,
- Zapewnić zgodność procedur w firmie z obowiązującymi regulacjami oraz uniknąć ryzyka dotkliwych kar finansowych.
Przekazuj pracownikom w sposób profesjonalny zapisy ustawy AML
Zapisz się na szkolenie Profesjonalny Trener AML
Zapisz się na szkolenie Profesjonalny Trener AML
Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w biurach rachunkowych w 2025 roku – obszerny przewodnik
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy (ang. Anti-Money Laundering, AML) oraz finansowaniu terroryzmu (ang. Counter-Terrorist Financing, CTF) stanowi jeden z kluczowych elementów bezpieczeństwa systemu finansowego w Polsce i na świecie. Biura rachunkowe, ze względu na charakter świadczonych usług oraz dostęp do poufnych danych finansowych, odgrywają w tym zakresie szczególnie istotną rolę. Poniższy artykuł prezentuje najważniejsze aspekty dotyczące ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w kontekście funkcjonowania biur rachunkowych w 2025 roku, z uwzględnieniem zarówno obowiązków wynikających z przepisów krajowych, jak i unijnych dyrektyw AML/CTF.
1. Podstawy prawne
1.1. Ustawa krajowa
Aktualnie obowiązującym w Polsce aktem prawnym regulującym obszar przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu jest:
- Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (z późn. zm.).
Ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, aby wdrażać kolejne dyrektywy Unii Europejskiej oraz dostosowywać przepisy do zmieniającej się sytuacji na rynku finansowym.
W roku 2025 ustawodawca przewiduje dalsze dostosowania krajowych przepisów do 6 Dyrektywy AML (6AMLD) oraz kolejnych europejskich regulacji (np. tzw. „Pakiet AML 2021”), które skupiają się m.in. na:
- rozszerzeniu katalogu przestępstw uznawanych za pranie pieniędzy,
- zaostrzeniu sankcji dla podmiotów i osób fizycznych nieprzestrzegających przepisów AML,
- wzmocnieniu roli nadzoru i współpracy międzynarodowej,
- unifikacji procedur identyfikacji klientów (Know-Your-Customer, KYC).
1.2. Regulacje unijne
Polska, jako państwo członkowskie Unii Europejskiej, jest zobowiązana do implementacji rozwiązań wynikających z dyrektyw AML/CTF.
Najważniejsze z nich to:
4 Dyrektywa AML (AMLD4) – przyjęta w 2015 r., wprowadzająca m.in. ryzykowne kategorie klientów i transakcji;
5 Dyrektywa AML (AMLD5) – z 2018 r., obejmująca m.in. obowiązki związane z walutami wirtualnymi oraz rejestry beneficjentów rzeczywistych;
6 Dyrektywa AML (AMLD6) – z 2020 r., koncentrująca się na definicji przestępstw związanych z praniem pieniędzy oraz zwiększeniu odpowiedzialności karnej osób prawnych;
Kolejne projekty unijne – tzw. 7 Dyrektywa AML (AMLD7) oraz Pakiet AML z 2021 r., które wprowadzają dalsze uszczelnienia w obszarze AML/CTF.
Do 2025 r. część z powyższych regulacji została już transponowana do polskiego prawa, a proces implementacji jest kontynuowany, kładąc coraz większy nacisk na cyfryzację, automatyzację procesów AML oraz wszechstronne monitorowanie transakcji.
2. Zakres podmiotowy ustawy – dlaczego biura rachunkowe podlegają regulacjom AML?
Ustawa AML wyraźnie wskazuje na katalog „instytucji obowiązanych”, które muszą wdrażać procedury zabezpieczające przed praniem pieniędzy i przeciwdziałaniem finansowaniu terroryzmu. Do tego grona – obok banków, firm ubezpieczeniowych, kantorów, doradców podatkowych czy notariuszy – zalicza się także biura rachunkowe.
Ma to związek z faktem, że biura rachunkowe:
- Świadczą usługi księgowe i kadrowo-płacowe, mając wgląd w przepływy finansowe i operacje klientów.
- Nierzadko obsługują podmioty z różnych branż (w tym te bardziej narażone na nadużycia finansowe).
- Mogą występować jako pośrednicy w kontaktach z bankami, urzędami i innymi instytucjami w imieniu swoich klientów.
W konsekwencji biura rachunkowe zobowiązane są do spełnienia szeregu obowiązków, które minimalizują ryzyko wykorzystania ich działalności do prania pieniędzy czy finansowania terroryzmu.
3. Kluczowe obowiązki biur rachunkowych w świetle AML/CTF
3.1. Opracowanie i wdrożenie wewnętrznej procedury AML
Biura rachunkowe są zobowiązane do stworzenia i regularnej aktualizacji wewnętrznej procedury AML, która określa:
- zasady identyfikacji i weryfikacji klientów (procedury Know Your Customer – KYC),
- sposób oceny ryzyka klientów (klasyfikacja ryzyka, kryteria podwyższonego i obniżonego ryzyka),
- procedurę zgłaszania transakcji podejrzanych,
- sposób przechowywania danych oraz ochrony informacji,
- obowiązki personelu i zasady szkoleń.
Dokument ten jest podstawą działania biura rachunkowego w zakresie AML/CTF i powinien być dostosowywany do zmieniających się przepisów oraz specyfiki klientów obsługiwanych przez biuro.
3.2. Identyfikacja i weryfikacja klientów (KYC)
Jednym z najważniejszych wymagań wobec instytucji obowiązanych jest identyfikacja i weryfikacja klienta przed nawiązaniem współpracy oraz w trakcie jej trwania, jeżeli pojawiają się przesłanki zmiany oceny ryzyka. W praktyce oznacza to:
- Pozyskanie podstawowych danych osobowych/podmiotowych: imię i nazwisko, numer PESEL, adres zamieszkania, a w przypadku spółek – nazwa, siedziba, numer KRS, NIP, REGON.
- Weryfikacja tożsamości w oparciu o dokumenty oficjalne (dowód osobisty, paszport, dokumenty rejestrowe firmy), a coraz częściej także z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych (np. e-dowód, wideoweryfikacja, podpis elektroniczny).
- Ustalenie beneficjenta rzeczywistego (UBO) w przypadku spółek czy fundacji – m.in. poprzez sprawdzenie wpisu w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR).
- Analiza celu i charakteru współpracy (przedmiot usług księgowych, skala działalności klienta, przewidywana częstotliwość i wartość transakcji).
3.3. Ocena ryzyka i monitorowanie transakcji
Biura rachunkowe powinny prowadzić ocenę ryzyka dla każdego nowego klienta, a następnie na bieżąco monitorować jego transakcje. Elementy oceny ryzyka obejmują m.in.:
- Kraj pochodzenia klienta (czy jest to państwo o podwyższonym ryzyku prania pieniędzy),
- Branża, w której działa klient (niektóre sektory – np. branża hazardowa, waluty wirtualne – są bardziej narażone na nadużycia),
- Struktura własnościowa (czy występują skomplikowane łańcuchy spółek, jurysdykcje offshore),
- Dostępne informacje o reputacji klienta i jego kontrahentów.
W ramach monitorowania transakcji biura rachunkowe powinny identyfikować te operacje, które mogą budzić wątpliwości, np.:
- nagłe, znaczne wpłaty gotówkowe odbiegające od normalnego profilu działalności klienta,
- transakcje z podmiotami z rajów podatkowych, bez jasnego uzasadnienia gospodarczego,
- częste przelewy na kwoty tuż poniżej progu (np. 15 000 euro), co może wskazywać na próby „rozbicia” transakcji.
3.4. Zgłaszanie transakcji podejrzanych (STIR i GIIF)
Biura rachunkowe mają obowiązek zgłaszania do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF) każdej transakcji lub okoliczności, które mogą wskazywać na pranie pieniędzy lub finansowanie terroryzmu. Wątpliwości często wywołują transakcje gotówkowe, nietypowe przelewy czy operacje między podmiotami powiązanymi w egzotycznych jurysdykcjach.
W Polsce funkcjonuje też System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej (STIR), który służy do analizy ryzyka w zakresie prania pieniędzy i uchylania się od opodatkowania. Choć STIR głównie obejmuje banki i skarbówkę, jego wyniki mogą być istotne dla biur rachunkowych w ocenie ryzyka klientów.
3.5. Przechowywanie dokumentacji i danych
Zgodnie z ustawą AML, dokumentacja związana z identyfikacją klienta oraz przeprowadzanymi transakcjami musi być przechowywana co najmniej przez 5 lat od zakończenia relacji z klientem lub od daty przeprowadzenia operacji. W 2025 roku rosnąca rola digitalizacji spowoduje, że większość biur rachunkowych będzie prowadzić dokumentację w formie elektronicznej, z zachowaniem wymogów bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych (RODO).
3.6. Szkolenia pracowników
Wdrożenie procedur AML/CTF wymaga odpowiedniego przeszkolenia całego personelu biura rachunkowego. Pracownicy powinni znać:
- podstawy prawne AML/CTF,
- wewnętrzne procedury i zasady postępowania,
- sposoby rozpoznawania transakcji podejrzanych,
- odpowiedzialność karną i finansową za zaniechanie działań AML.
Ustawodawca kładzie nacisk na regularne odświeżanie wiedzy pracowników (minimum raz w roku) oraz dostosowywanie szkoleń do specyfiki biura rachunkowego.
4. Najnowsze trendy i wyzwania do 2025 roku
4.1. Cyfryzacja procesów AML
W 2025 roku w biurach rachunkowych będzie widoczny trend szerokiego wykorzystania narzędzi informatycznych do:
- automatyzacji weryfikacji klientów (systemy eID, wideoweryfikacja),
- monitorowania operacji finansowych przy użyciu algorytmów analizy Big Data, sztucznej inteligencji (AI) czy uczenia maszynowego,
- skuteczniejszego raportowania do GIIF.
Dzięki temu biura rachunkowe mogą szybciej wykrywać potencjalnie podejrzane transakcje i minimalizować ryzyko sankcji. Jednak wdrożenie takich systemów wiąże się z dodatkowymi kosztami i koniecznością zapewnienia odpowiedniej infrastruktury IT oraz specjalistów.
4.2. Współpraca międzyinstytucjonalna
W związku z dynamiczną globalizacją i rozwojem przestępstw gospodarczych organy państwowe coraz częściej stawiają na międzynarodową wymianę informacji. Biura rachunkowe, obsługując klientów zagranicznych, będą musiały:
- dostosowywać procedury do różnych jurysdykcji,
- współpracować z innymi podmiotami w zakresie weryfikacji klientów i transakcji,
- zgłaszać nietypowe operacje na poziomie transgranicznym.
4.3. Waluty wirtualne i nowe technologie
Rozwój kryptowalut oraz usług opartych na technologii blockchain stanowi kolejne wyzwanie dla biur rachunkowych, gdyż przepływy finansowe w kryptowalutach mają inny charakter niż tradycyjne operacje bankowe. Ustawodawca już w 2018 r. (AMLD5) wprowadził częściowe regulacje dotyczące giełd i kantorów kryptowalut. W 2025 roku można spodziewać się dalszego uszczegółowienia przepisów i zacieśnienia nadzoru, co oznacza dla biur rachunkowych:
- konieczność szczegółowej analizy klientów działających w branży krypto,
- ścisłe monitorowanie transakcji krypto-fiat (i vice versa),
- korzystanie z wyspecjalizowanych narzędzi do analizy łańcuchów bloków (blockchain analysis).
5. Odpowiedzialność i sankcje za nieprzestrzeganie ustawy
Ustawodawca przewiduje wysokie kary finansowe za naruszenia przepisów AML, w tym do kwot sięgających milionów złotych, a w skrajnych przypadkach – nawet do 5 mln euro lub 10% rocznego obrotu w zależności od tego, która wartość jest wyższa. Ponadto mogą zostać nałożone sankcje administracyjne, takie jak cofnięcie uprawnień do prowadzenia biura rachunkowego.
W przypadku osób fizycznych, w tym członków zarządu czy pracowników biur rachunkowych, którzy umyślnie nie dopełnili obowiązków związanych z AML/CTF, przewidziana jest także odpowiedzialność karna (grzywny, a nawet kara pozbawienia wolności w szczególnie poważnych przypadkach).
6. Dobre praktyki i rekomendacje dla biur rachunkowych
- Regularna aktualizacja procedur AML – dostosowywanie do zmian w prawie, uwzględnianie nowych technologii i zmian w profilu ryzyka klientów.
- Inwestycja w szkolenia – systematyczne pogłębianie wiedzy pracowników na temat AML/CTF, zarówno w aspekcie prawnym, jak i praktycznym (rozpoznawanie podejrzanych transakcji).
- Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi IT – wdrażanie systemów do elektronicznej weryfikacji tożsamości, monitorowania transakcji, analiz Big Data, a także przechowywania i zabezpieczania danych.
- Dokumentowanie decyzji i czynności w procesie AML – każda wątpliwość lub podejrzenie powinna być odnotowana, a w razie potrzeby przekazana do GIIF. Skrupulatna dokumentacja jest najlepszą ochroną przed zarzutem zaniedbania obowiązków.
- Audyt wewnętrzny – regularna kontrola wewnętrzna, a w miarę możliwości także zewnętrzna, pozwala na wykrycie nieprawidłowości i wprowadzenie odpowiednich korekt we wczesnym etapie.
7. Podsumowanie
W 2025 roku przepisy dotyczące przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu są nadal zaostrzane, a nadzór nad ich przestrzeganiem staje się coraz bardziej szczegółowy. Biura rachunkowe z racji swojego statusu „instytucji obowiązanych” muszą zachować szczególną staranność w procesach identyfikacji klientów, oceny ryzyka, monitorowania transakcji i raportowania podejrzanych operacji.
Rosnące znaczenie nowych technologii, w tym kryptowalut i rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, wymaga od biur rachunkowych wdrażania nowoczesnych narzędzi i systemów, które umożliwią skuteczną identyfikację nadużyć finansowych. Z kolei regularne szkolenia personelu oraz systematyczna aktualizacja procedur AML to klucz do zapewnienia zgodności z dynamicznie zmieniającymi się regulacjami krajowymi i unijnymi.
Mimo że wdrożenie i utrzymanie procedur AML/CTF wiąże się z pewnymi kosztami i wysiłkiem organizacyjnym, korzyścią jest większe bezpieczeństwo działalności, zaufanie klientów oraz uniknięcie dotkliwych sankcji. W kontekście ciągłego rozwoju przepisów i narzędzi do walki z przestępczością finansową, podmioty aktywnie dbające o transparentność i zgodność z prawem zyskują przewagę konkurencyjną i budują trwałą reputację na rynku.