Literatura dla trenera - Akademia ARBIZ | Szkolenia z wystąpień publicznych, trenerskie - Poznań, Warszawa

Andrzej Różański Trener Wystąpień Publicznych
Przejdź do treści
Wiedza > Newsy czytaj > Literatura
Literatura dla Trenera
Lista książek dla trenera, szkoleniowca polecanych przez Andrzeja Różańskiego Trenera Wystąpień Publicznych.

Książki te poruszają tematykę:
  • prowadzenia szkoleń,
  • perswazji w szkoleniach,
  • logistyki szkolenia,
  • rozwoju trenera,
  • tremy przed prowadzeniem szkolenia,
  • emisji głosu.

Podręcznik trenera.
Praktyka prowadzenia szkoleń

Autor: Witkowski Tomasz, Jarmuż Sławomir

Oto jedyny na świecie podręcznik dla trenera biznesowego praktykującego w Polsce, w okresie przemian przełomu XX i XXI wieku! Trenerzy zaawansowani zrobić mogą dzięki tej lekturze stop klatkę i zastanowić się nad strategią i wartościami swojej sztuki. Trenerzy mniej zaawansowani znajdą proste i praktyczne wskazówki jak efektywnie przeprowadzić każdą grupę szkoleniową przez proces twórczego i rzetelnego uczenia się (z recenzji Jacka Santorskiego).
Szkolenia
Jak je prowadzić, by...

  • uczestnicy czuli się zmotywowani do nauki,
  • praca w grupie przebiegała sprawnie i w dobrej atmosferze,
  • cel został zrealizowany.

Autor:Mariola Łaguna

Jak prowadzić szkolenia, by: uczestnicy czuli się zmotywowani do nauki, praca w grupie przebiegała sprawnie i w dobrej atmosferze, a cel zajęć został osiągnięty. W czasie szkoleń i wszelkiego typu nauki najistotniejsza jest dobra współpraca między uczącym a uczestnikami zajęć. Aby ją osiągnąć, trzeba przede wszystkim mieć świadomość tego, czym są szkolenia, i umieć je odnieść do koncepcji szeroko rozumianej edukacji dorosłych.
"Trener skuteczny"
Procedury dla prowadzacych szkolenia

Autor: Andrzej Niemczyk

Andrzej Żelazny – dyrektor generalny Chevrolet Nordic Cluster:

To znakomita pozycja zarówno dla początkujących trenerów, jak i tych z bardzo dużym doświadczeniem. Książka w niezwykle interesujący i dogłębny sposób ukazuje całościowy przebieg procesu szkoleniowego: od pierwszego momentu spotkania, aż po uwagi uczestników na zakończenie sesji szkoleniowych. Z perspektywy mojej praktyki w kierowaniu przedsiębiorstwami gorąco polecam tę lekturę wszystkim szefom różnych szczebli zarządzania: od poziomu operacyjnego, po stanowiska strategiczne w każdej firmie. Styl naszego kierowania ludźmi oraz zespołami poprzez zlecanie projektów, spotkania indywidualne lub grupowe, sesje, burze mózgów czy warsztaty, może stać się dużo bogatszy i skuteczniejszy – wystarczy sięgnąć i wykorzystać choćby kilka wskazówek, które zawarte zostały w tym tekście.


Bartosz Janowicz – menedżer Zespołu Działań Rozwojowych i Szkoleń ING Bank Śląski S.A.:

Na samym początku zadziwił mnie pomysł ujęcia pracy na sali szkoleniowej w formie procedur. Czytając dalej, cieszyłem się z tego, że autor pokazuje sens kolejnych działań trenera, równocześnie podkreślając, jak ważne jest dostosowanie sposobu pracy z grupą do konkretnej sytuacji. Ta książka zachęca do dyskusji i doskonalenia własnego warsztatu. Żałuję, że nie dostałem jej lata temu i jednocześnie cieszę się, że już mogę czerpać inspirację z tak bogatego doświadczenia Andrzeja.

Książka nominowana do nagrody  Książka dla trenera 2012

Spis treści:
Przedmowa
Wstęp
Wprowadzenie. Jak korzystać z książki
Rozdział 1. Rozpoczęcie szkolenia – przedstawienie trenera, celów i agendy
Rozdział 2. Rozpoczęcie szkolenia – kontrakt merytoryczny i techniczny
Rozdział 3. Rozpoczęcie szkolenia – zbieranie oczekiwań i przedstawienie uczestników oraz zadanie przed szkoleniem
Rozdział 4. Faza różnicowania i oporu – procedura postępowania z uczestnikiem – konfrontacja z trenerem
Rozdział 5. Faza różnicowania i oporu – konfrontacja uczestnika z innym uczestnikiem szkolenia
Rozdział 6. Faza efektywnej współpracy – aktywizowanie uczestników
Rozdział 7. Zakończenie szkolenia – faza konsolidacji, czyli utrwalenie treści ze szkolenia
Rozdział 8. Zakończenie szkolenia – zadanie po szkoleniu i arkusz oceny szkolenia
Rozdział 9. Procedura informacji zwrotnej
Rozdział 10. Radzenie sobie z oporem
Rozdział 11. Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami i przygotowanie trenera do szkolenia
Rozdział 12. Pięć rodzajów ćwiczeń opartych na odgrywaniu ról
Rozdział 13. Procedura instrukcji do ćwiczenia oraz procedura omawiania ćwiczenia
Rozdział 14. Przygotowanie i omówienie studium przypadku
Rozdział 15. Procedura prowadzenia dyskusji
Rozdział 16. Etyka zawodu trenera
Rozdział 17. Dziwne sytuacje szkoleniowe i błędy trenerów – przykłady
Bibliografia
"Trener bez maski"
O coachingu biznesowym w prostych słowach

Autor: David Taylor

Trener bez maski jest książką kierowaną do liderów biznesu, trenerów, specjalistów HR, konsultantów, którzy na co dzień wykorzystują coaching.

Autor zaprasza do odbycia wraz z nim sześciu podróży, w czasie których czytelnik będzie mógł odnaleźć odpowiedzi na nurtujące go pytania:
Czym jest coaching?
Jak znaleźć odpowiedniego trenera?
Czym jest autocoaching?
Jaką rolę może odgrywać coaching w budowaniu relacji z ludźmi?
Jakie znaczenie ma coaching w życiu zawodowym i prywatnym?

David Taylor nie napisał tej ksiażki, by skłonić do myślenia, lecz by zainspirować do skutecznego działania. Sugeruje, by przestać myśleć "mogę to zrobić" i zacząć myśleć "zrobię to". Za pomocą konkretnych przykładów i przypowieści pokazuje, jak odrzucić to, co hamuje naszą aktywność, a także jak osiągnąć sukces oraz powtarzalne i trwałe korzyści finansowe.
Perswazja w pracy trenera
czyli jak kształtować postawy uczestników szkoleń

Autor: Paweł Fortuna

Rosnąca popularność szkoleń sprawia, że potrzebni są odpowiednio przygotowani trenerzy, którzy będą mogli je zaplanować i poprowadzić. Do nich właśnie, jak również do pracowników działów HR i szkoleniowych, adresowana jest seria Szkolenia.
W niniejszym, piątym tomie serii autor omawia główne narzędzie pracy trenera ? perswazję, łącząc w sposób bardzo przystępny teorię z praktyką. Charakteryzuje pojęcie perswazji, odróżniając ją od innych form wpływu, przede wszystkim od manipulacji; przybliża czytelnikom dwie główne drogi oddziaływania perswazyjnego oraz podpowiada, na jakie postawy uczestników zajęć mogą mieć wpływ. Tom stanowi zbiór cennych wskazówek praktycznych ? zawiera wiele przykładów przekazów, ćwiczeń, podpowiedzi, które pomogą trenerom w codziennej pracy. Jest adresowany zarówno do początkujących trenerów, jak i do osób mających doświadczenie w przygotowywaniu szkoleń.
Ocenianie efektów szkolenia

Autor:Jacek Woźniak

W niniejszym, siódmym tomie serii autor przedstawia najważniejsze zagadnienia dotyczące oceny efektów szkoleń. Nie podaje jednego prostego przepisu na pomiar efektywności, ale przedstawia różne koncepcje teoretyczne, między innymi metodę czteropoziomowej oceny Donalda L. Kirkpatricka, model ROI czy metodę pięciu pytań Jacka Phillipsa, zwracając uwagę na ich mocne i słabe strony. Jego celem jest stworzenie zestawu narzędzi, z których w praktyce mogliby korzystać zarówno szkoleniowcy, jak i ich klienci.
Ocena efektywności szkoleń jest przydatna wszystkim stronom procesu szkoleniowego: trenerom, uczestnikom i firmom zamawiającym szkolenie. Wskazówki, jak ją przeprowadzić, znajdą oni w niniejszej książce.
Przygotowanie szkolenia (Wyd. 2014)

Autor: Fortuna Paweł, Łaguna Mariola

Mariola Łaguna i Paweł Fortuna w przystępny sposób wyjaśniają, czym jest szkolenie i jak je zorganizować w taki sposób, aby uczestnicy odnieśli jak najwięcej korzyści. Omawiają rodzaje szkoleń, analizę potrzeb szkoleniowych, działania rekrutacyjne, wybór miejsca szkoleń, dobór trenerów i najbardziej efektywne działania promocyjne oraz metody oceny zajęć. Opisują też najczęstsze błędy i problemy pojawiające się w trakcie sesji szkoleniowych. Podkreślają, że sukces gwarantują odpowiednie przygotowanie i właściwe określenie głównych celów szkolenia. Ta książka to lektura obowiązkowa dla wszystkich, którzy rozpoczynają swoją przygodę z prowadzeniem szkoleń. · Przygotuj skuteczny plan szkolenia · Zainteresuj uczestników · Przekazuj wiedzę efektywnie · Osiągaj sukcesy jako trener
Metody prowadzenia szkoleń

Autor:Mariola Łaguna, Agnieszka Kozak

Autorki prezentują pięć podstawowych metod szkoleniowych wykorzystywanych w pracy z grupą dorosłych uczestników: wykład z prezentacją, dyskusję, analizę przypadku, odgrywanie ról i gry. Każdą z nich omawiają szczegółowo, pokazując na przykładach ich mocne i słabe strony, aby trener mógł wybrać metodę najbardziej efektywną i pasującą do jego stylu pracy. Książka zawiera również propozycje konkretnych ćwiczeń i podpowiedzi dotyczące komunikacji z uczestnikami szkolenia. To pomocne źródło wiedzy zarówno dla początkujących trenerów, jak i dla doświadczonych szkoleniowców. · Zainteresuj uczestników · Zachęć ich do aktywnego udziału w szkoleniu · Skorzystaj z nowoczesnych metod pracy · Przekazuj wiedzę skutecznie
Niekonwencjonalne metody szkoleniowe

Autor:Mirosław Urban

Mirosław Urban prezentuje w swojej książce nowatorskie metody pracy z grupą. Tłumaczy, jak efektywnie wykorzystać potencjał słuchaczy w trakcie szkoleń i jak zachęcić ich do aktywnego uczestnictwa. W kolejnych rozdziałach opisuje różne techniki pracy z ciałem i głosem. Podpowiada również, jak wykorzystać ekspresję twórczą uczestników. Opis każdej metody uzupełnia przykładami konkretnych ćwiczeń. Dzięki wykorzystaniu przedstawionych przez autora technik szkolenia będą interesujące i niepowtarzalne, a przede wszystkim bardziej efektywne i pobudzające do działania. Książka zainteresuje nie tylko trenerów, konsultantów i coachów, ale również nauczycieli, liderów grup, wolontariuszy oraz osoby pracujące z grupami. Uatrakcyjnij zajęcia · Stwórz inspirującą atmosferę wspólnej pracy · Skorzystaj z różnych metod szkoleniowych · Motywuj uczestników do działania.
Studium przypadku w praktyce szkoleniowej,
czyli jak uczyć się na doświadczeniach innych

Autor: Paweł Fortuna

W niniejszym, czwartym tomie serii autor prezentuje studium przypadku jako atrakcyjną, użyteczną i skuteczną metodę szkoleniową, umożliwiającą rozwijanie umiejętności, pogłębianie wiedzy i kształtowanie postaw uczestników szkoleń. Porządkuje terminologię oraz szczegółowo omawia etapy przygotowywania sesji szkoleniowej z użyciem tej metody. Wyjaśnia, czym należy się kierować, wybierając przypadek do analizy, jak przygotować jego opis oraz jak sporządzić instrukcję do studium przypadku. Wskazuje sposoby zastosowania studium podczas sesji, a także jego wady i zalety w porównaniu z innymi metodami. Tom jest adresowany zarówno do początkujących trenerów, jak i do osób mających doświadczenie w przygotowywaniu szkoleń.
Metafory i analogie w szkoleniach

Autor: Fortuna Paweł, Urban Mirosław

Autorzy, czerpiąc z osiągnięć współczesnej psychologii i własnych doświadczeń, przekonują, że metafory i analogie mogą się stać narzędziami, które zwiększą skuteczność każdego trenera. Wyjaśniają, jak je dobierać, i opisują oparte na nich klasyczne i niestandardowe metody. Tłumaczą, w jaki sposób metafory i analogie mogą wspomóc realizację celów szkolenia, oraz wesprzeć prowadzącego w zakresie kształtowania postaw uczestników, przełamywania ich oporu, wyjaśniania zagadnień, rozwiązywania problemów czy transferu wiedzy i umiejętności. Odwołują się przy tym do wielu praktycznych przykładów.
Szkoleniowe metody symulacyjne

Autor: Balcerak Alicja, Woźniak Jacek

Metody symulacyjne były znane już w starożytności. W Polsce ich wprowadzenie przebiegało falami, a ich rozkwit i rozpowszechnienie nastąpiły wraz z transformacją gospodarczą kraju i zmianami w edukacji. Autorzy, doświadczeni szkoleniowcy, łącząc wiedzę teoretyczną i praktyczną, pokazują, jak stosować symulacje w celu osiągnięcia zamierzonych efektów szkolenia. Opisują wady i zalety podstawowych metod symulacyjnych, tłumaczą, jak stworzyć własne narzędzia szkoleniowe i dostosować te znane do danego obszaru tematycznego. Podpowiadają, jak zadbać o poczucie bezpieczeństwa osób szkolonych, wzbudzić ich ciekawość, zminimalizować opór i rozwiać pojawiające się wątpliwości. Wskazówki autorów pomogą trenerom w codziennej pracy i ułatwią rozwijanie kompetencji uczestników szkolenia.
Proces grupowy

Autor: Agnieszka Kozak

W grupie skuteczniej!

Grupa nie jest prostą sumą charakterów, zdolności i predyspozycji tworzących ją jednostek. Zespół pracujących ze sobą ludzi to coś więcej. Dobrze zarządzany może wypracować lepsze, szybsze i bardziej innowacyjne rozwiązania, niż wskazywałaby na to liczba jego członków. Odpowiednio zmotywowani ludzie współpracują, wzmacniają nawzajem swoje talenty, dyskutują i wpadają na świetne pomysły. Warunkiem skuteczności działań zespołu jest takie pokierowanie grupą, by wzmocnić — a nie zdusić — jej atuty, choć to ostatnie zdarza się nader często.
Praca z ludźmi to nie tylko dążenie do wspólnego celu. To także okazja do towarzyszenia innym w ich rozwoju, odkrywaniu własnego potencjału, realizowaniu ważnych celów. Aby skutecznie zarządzać, trzeba dobrze poznać samego siebie, swoje wady i mocne strony, sposoby reagowania w sytuacjach konfliktogennych, nudnych czy irytujących. Żeby pomagać ludziom w pokonywaniu barier komunikacyjnych, asertywnym domaganiu się swoich praw czy osiąganiu satysfakcjonujących celów, trzeba być osobą, która sama posiada te kompetencje. Z książki Proces grupowy dowiesz się, że nauka zarządzania ludźmi to także praca nad sobą w każdym momencie procesu grupowego — od formowania się zespołu, poprzez przezwyciężanie konfliktów między jednostkami i etap normalizacji współdziałania, aż do zbierania owoców wspólnej pracy.
Szkolenia dla administracji publicznej
101 praktycznych wskazówek dla trenerów

Autor: Radosław Hancewicz

Wielu trenerów szkolących na co dzień pracowników firm w którymś momencie swojej kariery zawodowej trafia na grupy szkoleniowe złożone z urzędników. Zderzenie „dwóch światów” bardzo często jest doświadczeniem trudnym — zarówno dla trenera, jak i osób szkolonych. Nawet z pozoru błahe niuanse sprawiają, że prowadzący staje się dla grupy niewiarygodny i szkolenie się nie udaje. Przyczyn takiego rozwoju wypadków może być wiele, a wiedza o nich jest kluczem do tego, by urzędnicy „kupili” trenera i otworzyli się na komunikację z nim.

Książka Szkolenia dla administracji publicznej. 101 praktycznych wskazówek dla trenerów jest pierwszą na polskim rynku pozycją, omawiającą specyfikę organizacji i prowadzenie szkoleń dla pracowników administracji publicznej. Opisane w niej wskazówki są uniwersalne, ponieważ większość z nich dotyczy pracowników bardzo różnych instytucji: urzędu gminy, urzędu skarbowego, urzędu wojewódzkiego, ministerstwa czy sądu.
Diagnoza organizacji od A do Z.
Praktyczny podręcznik diagnozy dla konsultantów, trenerów i menedżerów

Autor: Ryszard Stocki

Każda organizacja to złożony system, na który powinno się patrzeć z wielu perspektyw. Najczęściej audyt organizacyjny oznacza albo spojrzenie z punktu widzenia ekonomicznego, albo z punktu widzenia operacji. Kiedy jednak trzeba dokonać poważnych zmian w organizacji, oznacza to najczęściej konieczność zmian w mentalności. Tymczasem mało jest narzędzi diagnostycznych do oceny sposobu myślenia w organizacji, a przeprowadzanym w tej dziedzinie badaniom można często zarzucić, że ich wyniki są niejednoznaczne i nie wykazują, czy organizacja jest zdrowa czy chora, a jeśli chora, to co konkretnie należałoby zrobić, by ją uzdrowić.

Autor tej książki - praktyk, który sam jako konsultant zdiagnozował ponad 100 organizacji - proponuje bardzo szeroki zakres zaawansowanych narzędzi diagnostycznych do badania organizacji. Przede wszystkim zaś - co jest ewenementem - pierwszą klasyfikację modeli mentalnych związanych z życiem organizacyjnym, które nazywa patologiami organizacyjnymi. Prezentuje opisy dwunastu najczęściej występujących patologii wraz z wyjaśnieniami, jak sobie z nimi poradzić.

Każda z patologii jest zilustrowana odpowiednim studium przypadku i określona za pomocą pięciu osi, opisujących kolejno: łatwo dostrzegalne objawy patologii, patologie związane z osobami kierującymi organizacjami, nieprawidłowości operacji i procesów, patogenne oddziaływanie środowiska organizacji i rozwój zjawisk patologicznych w czasie. W części o charakterze narzędziowym omówiono szczegółowo takie zagadnienia jak:
* proces diagnostyczny i rola, jaką odgrywają w nim specjaliści z różnych dziedzin,
* badania diagnostyczne prowadzone przy użyciu map poznawczych,
* najważniejsze metody diagnostyczne i sposoby analizowania ich wyników,
* metody tworzenia wybranych testów psychologicznych.
Trening kreatywności.
Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych

Autor: Krzysztof Szmidt

Eksploracje - kombinacje - transformacje!
* Krótka teoria i metodyka kreatywności, czyli podstawowe założenia systemu ćwiczeń
* Trening kreatywności w praktyce, czyli zestawy ćwiczeń startowych i wyspecjalizowanych
* Kreatywność zaawansowana, czyli metody twórczego rozwiązywania problemów
* Ćwiczenie kreatywności, czyli codzienna radość twórczego myślenia

Pojęcie kreatywności wciąż wzbudza w wielu ludziach lęk, który wiąże się z nieznanym. Niechętnie pozbywamy się starych schematów myślenia i działania, by zastąpić je innymi metodami, które mogą znacznie poprawić jakość naszego życia, efektywność nauki czy wydajność pracy. A przecież twórcze myślenie przydaje się każdemu — i każdy może doskonalić je na własną rękę! Giętkość umysłu, który potrafi ominąć rafy na swojej drodze, zamiast uparcie trzymać się kursu, to bezcenna zaleta. Dlatego tak ważne jest, by jak najwięcej ludzi zetknęło się z treningiem kreatywności. Ta potrzeba jest tym pilniejsza, że Polska zajmuje jedno z ostatnich miejsc w Europie pod względem innowacyjności i liczby patentów. Najwyższy czas to zmienić.

Katalizatorem tej zmiany może stać się książka Krzysztofa J. Szmidta, profesora Uniwersytetu Łódzkiego i kierownika Zakładu Pedagogiki Twórczości w Katedrze Badań Edukacyjnych. Jej autor nie tylko jasno tłumaczy, czym jest kreatywność i do czego przydaje się w życiu, lecz także proponuje konkretne ćwiczenia, pozwalające wszystkim chętnym rozwijać różne obszary zdolności i umiejętności. Twórcze zachowania, wynikające z pomysłowości i skutkujące powstaniem wartościowych idei, relacji, produktów czy dzieł artystycznych, stanowią ważne źródło satysfakcji oraz wymierną korzyść zarówno dla jednostki, jak i jej otoczenia: rodziny, zespołu czy firmy. W tej książce znajdziesz dokładny opis treningu kreatywności, wraz ze wskazówkami dotyczącymi jego prowadzenia - spróbuj pójść za jej głosem, a osiągniesz wspaniałe efekty.
* Kreatywność - wyjaśnienie pojęcia i konieczne przybliżenie teorii
* Rozgrzewka twórcza
* Twórcze widzenie świata - ćwiczenie myślenia pytajnego
* Twórcze łączenie - ćwiczenie myślenia kombinacyjnego
* Twórcze przekształcanie - ćwiczenie myślenia transformacyjnego
* Kreatywność zaawansowana - metody twórczego rozwiązywania problemów
* Metodyka treningu kreatywności
Wróć do spisu treści