Często - Akademia ARBIZ | Szkolenia z wystąpień publicznych, trenerskie

Andrzej Różański Trener Wystąpień Publicznych
Przejdź do treści

FAQ

FAQ (video)
Frequently asked questions
Często zadawane pytania i odpowiedzi także w formacie video

Poniżej widzisz listę najczęstrzych pytań z moimi odpowiedziami w formie video i trnaskrypcji.
Jak uczę przemawiania publicznego, wystąpień publicznych?

Nazywam się Andrzej D. Różański i jestem Trenerem Wystąpień Publicznych, Trenerem Przemawiania.  
Jestem założycielem i Prezesem Akademii ARBIZ od lutego 2009.  
Trenerem jestem już 14 lat i ciągle lubię swoją pracę.  

Pamiętam, że od nastolatka trapiły mnie słabości, które skrzętnie ukrywałem.
Miałem okres, kiedy mówiłem niewyraźnie ze szczękościskiem. Strasznie się irytowałem, kiedy musiałem powtarzać, co powiedziałem wcześniej.
Miałem okres, kiedy się jąkałem. To mnie stresowało, ale nie było to wrodzone i wtedy tego nie wiedziałem.
Miałem okres, kiedy byłem osobą niepewną, wycofaną. Nie wierzyłem w siebie, unikałem relacji z innymi ludźmi, by ukryć to, jak się czułem.

Dzięki wiedzy i pracy nad sobą dzisiaj potrafię zrozumieć moich studentów, ich obawy, lęki przed sceną.
Wiem, co ich trapi, kiedy myślą o przemawianiu, o swoim wystąpieniu i kiedy już są na scenie, bo sam to przechodziłem.  Większość moich studentów na początku nie wie, że jesteśmy tacy sami. Wiedzą, że jestem ekspertem i wiem, jak im pomóc. Myślą, że taki się urodziłem, a ja po prostu opanowałem kompetencje mówcy i trenera.

Kim są moi studenci?
Moimi studentami są moi klienci w wieku od 25 do nawet 77 lat. Nie nazywam ich  klientami, a studentami, bo łączy nas relacja nauczyciel i uczeń.
Moje doświadczenie biznesowe i wiedza pomaga mi w uczeniu autoprezentacji, jak pokonać tremę i być skutecznym mówcą, skutecznie się prezentować.
Obejmuje to zakres od komunikacji werbalnej, czyli słowa mówionego, po komunikację niewerbalną, tj. mowę ciała, tzw. body language.

Moja wiedza i doświadczenie jest spore, mogę część wymienić:
  • biznesowe jako przedsiębiorcy,
  • korporacyjne od stanowisk konsultanta do dyrektora,
  • sceniczne jako aktora w roli drugoplanowej,
  • reklamowe jako aktora w reklamie,
  • polityczne jako mówcy podczas wywiadów i konferencji prasowych; wywiadów i debat w radiu i TV; przemawiania podczas manifestacji do tysiąca osób,
  • instytucjonalne jako strona w sprawie przed Urzędem, Instytucją, Sądem, oraz
  • trenerskie, czyli szkoleniowca i mówcy na konferencjach.

Jako Trener Wystąpień Publicznych uczę:
  • członków zarządu,
  • kadrę managerską firm i instytucji,
  • polityków,
  • przedsiębiorców,
  • prawników,
  • ekspertów,
  • blogerów,
  • youtuberów,
  • influencerów,
  • często osoby prywatne.

Przygotowuję moich studentów do:
  • prezentacji biznesowych,
  • prezentacji handlowych,
  • wystąpień na konferencjach, spotkaniach zarządu,
  • wystąpień przed kamerą,
  • przemówień okolicznościowych,
  • prowadzenia szkoleń,
  • trudnych zeznań przed Sądem, urzędem czy instytucją,
  • trudnych rozmów, a także
  • komunikacji z pracownikami.

Na czym polega moja praca?
Pomagam i gwarantuję moim studentom pełną dyskrecję. To pozwala na pełne zaangażowanie studenta podczas sesji i przyśpiesza postępy.
Moja praca jako Trenera polega na tym, by przeprowadzić studenta przez pełen proces,  od analizy, poprzez wskazówki, do wdrożenia nowych umiejetności. Inaczej mówiąc powiem, co student ma poprawić i jak ma to zrobić. Student daną umiejętność ćwiczy pod moją opieką, otrzymuje konkretne wsparcie, wskazówki. Uczy się w swoim tempie.  Dzięki temu student opanowuje nowe umiejętności, co sprawia, że jego życie staje się lepsze, a praca przyjemniejsza.
Dzięki nowym umiejętnościom komunikacyjnym może też zacząć więcej zarabiać i szybciej awansować w biznesie.  

Z jakimi problemami przychodzą do mnie moi studenci?
Przychodzą do mnie osoby doświadczone przez ból tremy, a teraz zdecydowane i świadome wagi swojego problemu, chcące to naprawić. Ich decyzja często jest oparta na samych emocjach. Moje wsparcie eksperckie pozwala opanować emocje i wdrożyć nowe kompetencje mówcy.  

Oczywiście możemy określić większość powodów z jakimi zgłaszają się do mnie studenci, począwszy od:
  • stanu niepokoju, czasem lęku, jeszcze przed wystąpieniem,
  • chaosu w wypowiedzi,
  • zbyt wielu wątków poza tematem,
  • gubieniu wątku,
  • braku kontaktu wzrokowego,
  • braku mowy ciała,
  • trudności z utrzymaniem zainteresowania słuchaczy,
  • także wtręty językowe, zapychacze,
  • łamiący się głos,
  • nadmierne pocenie się,
  • zbyt szybkie mówienie,
  • duszności w trakcie wypowiedzi,
  • braku słów,
  • utraty pamięci,
  • lęku przed wejściem na scenę.

Możesz pomyśleć, jak dużo jest sytuacji, kiedy można poczuć się przytłoczeni przez tremę, przez brak wiedzy i odpowiedniego doświadczenia.
Możesz też zauważyć, jak często można coś powiedzieć i zabłysnąć w biznesie i życiu :-)  

Cieszę się, że mogę skutecznie pomagać, być może także Tobie.

Jeśli szukasz informacji, pomocy, to po prostu do mnie zadzwoń, napisz sms, napisz e-mail .
Jak wygląda pierwsza sesja?

Spotykamy się na sali szkoleniowej lub na sali online przed komputerem.
Sesja trwa od godziny do dwóch. Chcemy przepracować konkretne umiejętności.
Każda sesja jest w przyjaznej atmosferze. Możemy zadać każde pytanie bez obaw, że będzie złe. Takich nie mamy na sesjach. Pierwsza sesja jest czasem, gdzie przedstawić siebie i swoje doświadczenie. To pozwoli mi cię poznać i zaplanować konkretne warsztaty.
Możemy przyjąć pewną agendę pierwszej sesji.
  1. Przywitanie się i poznanie.
  2. Przedstawienie swoich trudności.
  3. Pierwsza mowa trwa około trzech minut, na przykład o pasji. Moim celem jest wysłuchanie Ciebie.
  4. Po pierwszej otrzymasz wskazówki, co można poprawić.
  5. Merytoryka, dawka wiedzy i wskazówek do drugiej, lepszej mowy.
  6. Druga mowa z przygotowaniem i wskazaniem elementów poprawnej mowy.
  7. Student w trakcie może otrzymać dodatkowe, uzupełniające wskazówki do wykorzystania podczas mowy.
  8. Omówienie drugiej mowy i praca nad trzecią mową. Trzecia mowa jest już przyjemnością, bo wiesz, jak to powiedzieć, by było dobrze.
  9. To podsumowanie sesji i dalsze plany na Twój rozwój osobisty w zakresie kompetencji mówcy.
Następne sesje zmierzają ku Twojemu swobodnemu przemawianiu, by otrzymać z czasem miano mówcy naturalnego.
Jak długo będę uczyć się przemawiania publicznego?
Podczas 13 lat pracy ze studentami, widzę, że czas nauki zależy od miejsca i czasu, w jakim student się znajduje. Bardzo dużo zależy od motywacji studenta, jego zaangażowania i intencji. Pokazuję studentowi drogę i narzędzia, techniki. Będziemy pracować tak długo, jak będzie chciał. Podstawą jest regularność, której wymaga proces uczenia. Większość studentów wybiera dwie sesje tygodniowo, jedną bądź dwie godziny zegarowe. Studenci, którzy chcą osiągnąć awans bądź przygotować się do projektu, jakim może być przyszłe szkolenie, czy seria wydarzeń, wybierają nawet trzy sesje w tygodniu.

Omówię kilka możliwości, kilka wariantów.

Wariant MENTORING VIP.
Jeśli student podchodzi do swojego rozwoju horyzontalnie, chce mieć kontakt z trenerem na wielu płaszczyznach, rozwijać się jako przywódca, jako mówca charyzmatyczny, to wtedy decyduje się na mentoring. Wybierają go często menadżerowie, przedsiębiorcy mający plan na swój sukces biznesowy, na karierę. Z mojej strony jako trenera wymaga to pełnego zaangażowania i realizacji celów strategicznych.

Wariant KARIERA.
Jeśli student patrzy na swój rozwój przez pryzmat własnej kariery, na możliwy awans, to przeważnie pracujemy około pół roku do roku, dwa razy w tygodniu. Wtedy mamy bardzo mocne fundamenty i często słyszy, że sporo osiągnął i wszyscy to widzą. Prezentacje są dla niego przyjemnością, a jego komunikacja z innymi dla innych, też jest przyjemnością. To daje szybki rozwój kariery.

Wariant konkretna MOWA.
Jeżeli chcesz się przygotować tylko do jednej mowy, do konkretnej prezentacji, to kilka sesji wystarczy. W ramach sesji razem przygotujemy tekst mowy, przećwiczysz go i będziesz cieszyć się sukcesem.

Wariant PILNE.
Jeśli chcesz ugasić możliwy pożar w danej chwili, to znaczy, że jesteś w sytuacji awaryjnej, to często jest to kilka lub więcej godzin sesji jednego dnia. Wtedy przeanalizujemy zagrożenia, niezbędne elementy nowy i przygotujemy tekst wypowiedzi i przećwiczymy mowę. To da Ci poczucie bezpieczeństwa i wypadniesz profesjonalnie.

Wariant PAKIET.
Jeśli mój student chce działać na zasadzie pakietu, to wybieramy moduł obejmujący kilka sesji celowych. Tak zwany pakiet. Student płaci raz i wie, ile czasu zajmie i co opanuje. Pakiet pozwala oszacować koszt i czas. To może ułatwić mu podjęcie decyzji też na przeanalizowanie decyzji o dalszych działaniach rozwojowych.

Wariant PLUS RYCZAŁT.
Niektórzy studenci umawiają się na stałe sesje i dodatkowe. Dodatkowo decydują się na tak zwany ryczałt. To jest stałe konsultacje telefoniczne w miesiącu, ustalając ich ilość i zasady. Po co im ten ryczałt. Jeżeli sesje są dwa razy w tygodniu, a student ma w pracy, czy swojej firmie wiele sytuacji wymagających natychmiastowego działania, wiele punktów zapalnych, to może nie chcieć czekać na sesję. Bo może nie zdążyć, wtedy wybiera dodatkowo ryczałt, od dwóch godzin do kilku, na telefony i esemesy w komunikacji ze mną. Praktyka pokazuje, że to się sprawdza. Pamiętam, jak kiedyś czyściłem telefon i kasowałem esemesy, z jednym studentem miałem ponad 13 tysięcy esemesów. Powiem, że się działo.
Cześć.

Zastanawiasz się, jak wyglądają sesje ze mną, kiedy będziesz uczyć się przemawiania.
Zwracasz się do mnie, gdyż najprawdopodobniej dotknął Cię dyskomfort, jakim jest trema. Ten odmienny, irracjonalny stan powoduje, że czujesz się w środku gorzej i może nawet nie chce ci się wyjść z domu, czy do pracy. To w takim momencie szukasz eksperta od przemawiania i oczekujesz od niego, że zminimalizujesz skutki tremy. Oczywiście poznasz stronę merytoryczną oraz zasady, jakie rządzą podczas przemawiania, prezentacji. Głównym elementem sesji będą ćwiczenia praktyczne. Bazą nauki jest proces, który ma swoją formułę i opiera się w dużej mierze na zbieraniu nowych i już pozytywnych doświadczeń. Ten proces jest skuteczny.

Przeprowadzę Cię przez proces, w którym są cztery poziomy.

Poziom pierwszy — to baza.
Poznam twoje nawyki, zachowania, poziom wiedzy. Następnie otrzymasz konkretne wskazówki dopasowane do Twoich potrzeb. Potrzeby są różne, zależnie jak chcesz wykorzystać kompetencje mówcy.

Poziom drugi — wiedza.
Przekaże Ci niezbędne informacje, wiedzę i moje doświadczenie, które pozwolą Ci na zbudowanie odpowiedniego fundamentu pod przemawianie. Oczywiście dopasuje je pod kątem Twoich oczekiwań i celu. Bezcelowe byłoby uczenie Cię do wywiadów prasowych, telewizyjnych, kiedy Twoim celem byłoby prowadzenie prezentacji w pracy, w firmie. Wiedza, będzie niezbędna i odpowiednia,  stosowna.

Poziom trzeci - warsztat.
Kluczowym elementem są ćwiczenia. Pracujemy w formule od czytania do improwizowania; od mównicy, do flow. Teraz możesz nawet sobie tego nie umieć wyobrazić. Jednak z mojej praktyki moi studenci na początku są spięci, sztywni, a potem przychodzi taki moment, kiedy mają flow, są swobodni i naturalni. Moim celem jest, by mój student, czy studentka była określona mianem mówcy naturalnego.

Poziom czwarty - to finał.
To moment kiedy już wiemy, że możesz działać samodzielnie. Czujesz się na scenie o wiele lepiej. Na myśl o prezentacji masz uśmiech na twarzy. Scena już jest dla ciebie miejscem wyzwania, czasem ekscytacji. Tak to działa.
Jaka jest atmosfera podczas sesji?

Podczas sesji mamy swobodną atmosferę.
Stosujemy formułę, że zwracamy się do siebie po imieniu. Panowanie zostawmy innym.
Strój także swobodny, by mieć swobodę ruchu, skupiać się na ćwiczeniach.
Kiedy będziemy się przygotowywać do konkretnego wydarzenia, mowy, to wtedy może być potrzeba przyjścia ubranym tak jak na wystąpienie.
Podczas sesji rozmawiamy tylko szczerze. Możesz pytać o wszystko, co ma związek z komunikacją, sesją.
Czy mam gwarancję poufności?
 
 
Każdy mój student może mieć poczucie bezpieczeństwa. Uczę prawników, polityków, ekspertów różnych branż, kadrę menedżerską wielu firm i korporacji. Jest oczywiste, że wszyscy dbają o swój wizerunek. Podczas sesji dużo rozmawiamy, odkrywamy swoje emocje, czasem największe tajemnice, które powodują eskalację tremy. Podczas ćwiczeń wychodzą różne gesty, nieodpowiednia mikro mimika, a nawet mogą być wypowiedziane słowa, które powinny zostać tajemnicą. Od momentu powstania mojej firmy, tj. od roku 2009 zagwarantowałem moim studentom pełną dyskrecję, co oznacza, że nagrane materiały podczas sesji nie będą upubliczniane, że są tylko dla użytku szkoleniowego studenta. Student otrzymuje link do folderu i hasło i tylko on może pobrać te materiały. Materiały wideo są następnie usuwane. Ponadto nie ujawniam nazwisk moich studentów, chyba że sami się pochwalą, że byli na szkoleniu.

Andrzej D. Różański.
Trener Wystąpień Publicznych. Trener Przemawiania. Trener Tremy.
Wróć do spisu treści